:...pages...:

Thursday, 24 May 2012

hati juga hati =)



 "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil,."
==Renungan dari khutbah terakhir Baginda,Rasulullah saw==
"Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah."
"Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana." (Surah Al-Fath: 4)
Menjaga keharmonian hati,,,"usahlah mentafsir juga mengandaikan,..jika tidak mampu merungkai maksud dari sebenar-sebenar maksud..lumrah..cukuplah saja jika terdetik dihati..usahlah mendengarkan pada hat-hati yg mendengar tetapi tidak melihat..perdengarkanlah pada yang Maha Mendengar,Melihat dan yang lebih Mengetahui.."
==jauhilah prasangka yang akar pada fitnah==
"Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lembut seperti sutera. Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan. Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu..Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang digambarkan"
"Janganlah kiranya berbuat kejahatan dalam kebaikan, kelemahan dalam kekuatan, kekerasan dalam kelembutan, kezaliman dalam kebajikn..Ya Allah..Lindungilah diri ini dari kelalaian hati"
"wahai orang2 yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka, kerana sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah berdosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari2 kesalahan dan keaiban orang. Janganlah setengah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. dan bertakwalah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Penyayang.
(Al-Hujurat49:12)
"Dan Allah pasti mengetahui orang2 yang beriman dan Dia pasti mengetahui orang2 yang munafik"
(Al-'ankabut29:11)

"Dan tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi di langit dan di bumi, melainkan (tercatat) dalam kitab yang jelas"
(An-Naml:75)
"Dan sungguh,Tuhanmu mengetahui apa yang disembunyikan dalam dada mereka dan apa yang mereka nyatakan"
(An-Naml:74)

No comments:

Post a Comment